Sofi uudisvoog

Kuidas osta kasutatud sõidukit

Kasutatud sõiduki ostmisel on vaja tähelepanu pöörata mitmetele asjaoludele, millede eiramine võib kaasa tuua lisakulu nii aja kui raha näol. Tegemist võib olla nii ühekordsete väljaminekutega kui ka igakuiste lisakulutustega, millega sõidukit ostes ei arvestatud. Toome siinkohal välja mõningad asjaolud, millega arvestada ning mis tõenäoliselt aitavad suuremaid vigu vältida.

1. Kõigepealt kaalu hoolikalt läbi oma vajadused ja võimalused. Proovi läbi mõelda kui suurt autot vajad - kas sõidad enamasti üksi või koos 7-liikmelise perekonnaga. Kas sõidad enamasti linnas või maanteel? Kas mööda asfalt- või kruusateid? Soovid ja tõelised vajadused ei pruugi alati kokku minna. Suure 7-kohalise maastikuautoga iga päev üksi 3 kilomeetrit kesklinna tööle sõita võib olla paitav sinu egole, kuid mitte sinu rahakotile.

2. Kaalu hoolikalt, mis marki sõidukit sa vajad. Väga paljudele eestlastele meeldivad Saksa sõidukid nagu Mercedes-Benz, Audi ja BMW. Eriti just nende markide luksuslikumad mudelid. Head autod, pole midagi öelda. Samas on vaja arvestada, et nende kaskokindlustus võib olla kordades kallim kui mõnel Jaapani autol. Samuti on luksusautod enamasti täis elektroonikat, mis võib kohtati tähendada kallist remonti ning nende veermik on keerulisema ülesehitusega. Meie pommiaukudega kaetud teedel tuleb viimasel ajal juba kord aastas teha korralik veermikuremont, mis tähendab üsna suurt väljaminekut. 

3. Täna vist ei ole vaja märkidagi, et pööra tähelepanu ka sõiduki kütusekulule (võttes arvesse ka seda, et kas sõidad enamasti linnas või maanteel). Igas kuus kütusele kuluv summa võib

 olla tihti suurem kui liisingu-ja kindlustusmaksed kokku. Samuti pööra tähelepanu sõiduki CO2 näitajatele. Meil on ainult üks Maa ning meie ökoloogilise jalajälje suuruse määrame ise oma valikutega. 

4. Kui sinu margi ja mudelieelistused on paika saanud, siis ei jää muud üle kui avada sõidukite müügiportaalid ning esmalt välimuse ja hinna järgi sobiv(ad) välja valida. Siiski peaksid arvestama, et hea ja korraliku sõiduki ostmisele kulub rohkem aega kui kupongiportaalides sooduspakkumise soetamiseks. Ainuüksi müügikuulutuses olevate piltide ja hinna järgi oma valiku tegemine ei pruugi olla kõige mõistlikum lähenemine. Usu, me teame, mida me räägime. 

5. Ole valmis tegema kulutusi. Ole valmis sõitma vajadusel teise Eesti otsa. Ole valmis tegema tehnilist kontrolli ka mitmele autole, mille hulgast valid. Kõigepealt vaata aga üle sõiduki välimus ning tee esmane kontroll oma oskustele tuginedes. Kasutatud sõiduki puhul on enamasti näha, kui mõni keredetail on hiljuti üle värvitud või on terve auto värv läikiv ja kriimudeta nagu uus. See võiks tõstatada sinus teatud küsimusi. Kontrolli rooste olemasolu ning salongi kulumist. Vaata kapoti alla ning märka võimalikku õlileket. Kontrolli VIN-koodi vastavust sõiduki passile. Müüja jutud väga heast tehnilisest seisukorrast ning sellest, et "auto on olnud Saksamaal kogu aeg ühe pensionäri käes ning on seetõttu imetabaselt väikese läbisõiduga" võid lihtsalt kõrvust mööda lasta. Samuti pole mõtet surmtõsiselt võtta sõiduki hoolduspassi ja läbisõitu. Odomeetri tagasikerimine on lihtsalt psühholoogiline võte, et ostja ehk sina sõidukit vaatama meelitada. Olgem ausad, see ju toimib ka sinu puhul. Läbisõidust palju olulisem on sõiduki tehniline seisukord. 

6. Mine autoga proovisõidule. Vali pikem marsruut ning keera muusika kinni, nii kuuled mootori ja veermiku häält (samuti otsi üles mõni mõnusalt auklik tee, mille leidmine ei peaks küll meil probleem olema). See annab sulle esmase pildi sõiduki olukorrast. Kui sul ka peale proovisõitu on säilinud soov see auto endale osta, siis sellegipoolest pole sa veel lõpetanud.

7. Vii auto soovitavalt margiesindusse täielikku tehnilisse kontrolli. Jah, see maksab. Auto ostmine on siiski pikaajaline tehing ning koonerdamine ei ole siinkohal küll kokkuhoid. Vastupidi, esmalt kulutades annab see hiljem sulle kokkuvõttes palju säästu. Lase üle kontrollida kõik võimalik, samuti auto ajalugu. Nii saad ülevaate sellest, mis on autol hästi ja mis halvasti ning mis võib lähiajal vajada parandamist. Kui tegemist on juba Eesti registris oleva sõidukiga, saad ise üle kontrollida selle võimaliku osalemise liiklusõnnetustest. Seda saab teha Eesti Liikluskindlustuse Fondi kodulehelt. Vaja on sõiduki VIN-koodi ning otselink sellele asub siin. Arvestada tuleb, et liiklusõnnetuses osalemise andmed ei ole täielikud. Päringu tulemus ei sisalda liiklusõnnetusi, mille kahjusid ei ole hüvitatud liikluskindlustuse lepingu alusel. Samuti ei ole teavet liiklusõnnetuse põhjustanute poolt kantud kahjude kohta.

8. Kui oled läbinud kogu selle protsessi ja sul on säilinud soov just see auto endale osta, siis ei ole jäänud muud kui müüjaga sõiduki lõplikus hinnas kokku leppida, ostu-müügi leping sõlmida ning vormistada omanikuvahetus Maanteeameti liiklusregistri büroos.

9. Kui soovid sõiduki eest tasumist hajutada pikema perioodi peale, on mõistlik kasutada mõne liisingufirma teenuseid. Sofi liisingule saad liisingutaotluse teha siinsamas meie kodulehel. Nagu ka sõiduki puhul, soovitama sul kaaluda kõiki variante ning võtta pakkumused ka teistest liisingufirmadest. Nii saad valida just endale sobilikuima variandi.